Налазач гума Налазач продаваца

ЕУ стављање етикете

Пропис ЕУ о стављању етикета на гуме

Стављање етикета на гуме постало је обавезно 1. новембра 2013. за већину гума путничких возила, комбија и камиона произведених после 30. јуна 2012. и продатих у Европској унији.

Ове етикете уведене су да побољшају безбедносан и еколошки учинак гума и да помогну потрошачима да донесу промишљену одлуку.

Гуме сада имају етикете које показују оцене за отпор при котрљању, приањање на влажну подлогу и спољну буку.

Произвођачи гума обавезни су да обезбеде податке за ову етикету на својим интернетским страницама и у производној литератури.

Продавци гума такође морају да покажу податке о оцењивању с етикете пре но што купци изаберу гуму и својом фактуром.

Етикете користе оцењивање познатим кодовима боја који се виде на белој техници и колима. Као на примеру лево.

Објашњење три категорије које чине етикету дато је испод.

 

 

 


Оцењивање етикете слева показује отпор при котрљању.

Оцене иду од „А” које је највеће до „Г” које је најниже. ЕУ је одлучила да ће оцена „Д” бити празна категорија. Ово значи да ако се гума не квалификује за оцену „Ц” у отпору при котрљању, биће оцењена с „Е”.

Отпор при котрљању мера је еколошког учинка гуме. Што је виша оцена, нижи је отпор при котрљању. Отпор при котрљању сила је коју треба да савлада мотор возила да би се гума кретала. Једноставно речено, нижи отпор при котрљању значи да ће гума користити мање енергије да би прешла одређену раздаљину.

Низак отпор при котрљању такође се може пренети у побољшану штедњу горива.


Оцена десно од етикете показује приањање на влажну подлогу.

Приањање на влажну подлогу мери се користећи стандардан тест. Као и код отпора при котрљању, што је виша оцена, гума ће имати бољи учинак на тесту.

Тест приањања на влажну подлогу направљен је да обезбеди упоредиве резултате између гума. Ове је врло тешко постићи пошто ће трење огледне површине и температура околине умногоме утицати на мерење. 

Поступак теста узима у обзир ове чиниоце па посматрани резултати треба да буду унесени у рачуницу која користи коефицијенте површинског трења и температуре. Као додатак, огледни услови такође су различити за зимске и летње гуме.

Као и код оцењивања отпора котрљања, нема „Д” оцене. Гума која је тик испод оцене „Ц” биће оцењена као „Е” за приањање на влажну подлогу. Ипак, као додатак, за приањање на влажну подлогу, нема оцене „Г”. „Ф” је најнижа оцена за приањање на влажну подлогу


Оцене на дну етикете показују спољну буку гуме.  

Спољна је бука приказана на два различита начина на етикети. Прво посебним нивоом буке измереним у децибелима 

Међутим, пошто се не може очекивати да ће потрошачи лако знати који је разуман ниво буке за одређену величину гуме, постоји једноставан графички изум који показује или 1, 2, или 3 „звучна таласа” Ти звучни таласи приказани су као вијугаве црне линије чија величина расте како расте ниво буке. 

Гума која показује 1 „звучни талас” има најнижу оцену за буку за своју величину. Два „звучна таласа” значе средњу оцену док три „звучна таласа” значе да је гума најбучније оцењена за своју величину

Треба да запазите да што је гума шира, већу ће буку правити. Стога оцењивање звучним таласима варира у складу са ширином гуме. На пример, врло широка гума која има ниво буке од 70 децибела може да има ниску оцену „звучног таласа”. Ипак, уска гума са истим нивоом буке од 70 децибела имала би највишу оцену „звучног таласа”.